Friday 3 January 2014

Selamat Datang: Membalut Hadiah

      Selamat Datang ke blog saya. Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan "Selamat Tahun Baru" kepada semua. Seperti manusia lain, saya juga menanam azam untuk dicapai tahun ini. Antara azam tahun ini adalah untuk menulis blog. Angan-angan untuk menulis blog ini telah lama saya simpan, akhirnya tercapai juga impian tersebut dengan adanya blog "D.I.Y. dari Jubah Merah"

     Konsep blog ini di ilhamkan dari keadaan semasa yang dialami oleh semua rakyat Malaysia kini. Kita masih ingin hidup dalam keadaan dahulu , walaupun nilai RM telah menurun. Disebabkan itu, saya telah terpanggil untuk menulis blog ini. Antara isi-isi blog ini adalah resepi, kitar semula, hobi, dll...

     Projek pertama saya ialah cara membalut hadiah. Mungkin anda akan mengatakan apa susahnya membalut hadiah. Memang tidak susah. Anda cuma perlu ada daya imiginasi untuk menghasilkan kerjatangan yang unik

Anda perlukan:
kertas pembalut hadiah, pita pelekat, reben atau bunga untuk hiasan dan daya imiginasi


Langkah:
1. Pastikan kertas anda dapt membalut hadiah dan mempunyai lebihan. Lebihan ini akan digunakan untuk membuat hiasan


2. Lekatkan satu sisi dengan pita pelekat


3. Lipat sisi yang bertentangan mengikut kreativiti anda. Contoh di bawah ianya dilipat menyerong

 
 


4.Terbalikkan dan kemaskan dua sisi seterusnya dan lekatkan dengan pita pelekat.


5. Selesai



     Di bawah adalah beberapa contoh balutan hadiah yang boleh anda cuba...



 

Semoga berjaya menghasilkan kraf tangan yang lebih kreatif...

No comments:

Post a Comment